「禁足地」展示アーカイブ
○「禁足地」開催
2019年1月17日〜24日、広尾の住宅街の一角にある複合施設「コートヤード HIROO」にて、内海拓、林裕人、野本崇裕による制作発表展示、「禁足地」を開催した。
「禁足地」とは文字通り、立ち入ることを禁じられている場所のことであり、3人がそれぞれに取り組んでいた作品のテーマに、その言葉を通してある種の共通性があるところから展示名に据えた。
アーティスト:内海拓、林裕人、野本崇裕
企画:林
スペース提供:コートヤード HIROO 様
作品数、形式 : 平面3点、立体1点、映像1点、操作できるpcとプロジェクター1点、ドローイング複数
Yuto Hayashi
pc、プロジェクター
○愛
僕、林の話としては、シンギュラリティへの期待と不安のシンボルとして、バーチャル空間に禁足地があると想像して、「禁足地」を解釈、作品につなげた。
この作品では、鑑賞者に対して肉体的な関係性を要求している。気づかぬうちに自らの身体性が画面に反映され、何かが生成されてしまう。作品を通して、SNS的な希薄なコミュニケーションへの批判として、不特定多数の鑑賞者とのリアルなコミュニケーションの生成を画策した。
あまり予期していなかったけれど、来場者からは
「林の家族愛の渇望を感じる。」
というとても個人的な要素の反映についての声を頂いた。たしかに、この作品で生成される子供は、とても軽い動き方を強要されて、ある見方からすればとても哀れな生き物のようにも見える。そして自分自身の経験を省みて、家族愛にコンプレックスを抱いているという指摘に納得する部分もあった。
そこにこそ、時代の性向と僕自身のパーソナルな生い立ちや経験が交差するポイントがあるのかもしれないと、今回の展示では気付かされた。しかし、家族と向き合うというのは、言うほどに易しいことではない…。いつどういったものになるかはわからないけれど、今後の作品制作でもどこかでそれを考えながらものを作っていきたいと思う。
○内海拓のペイント
彼は自身の少年期の経験として、母の存在が大きかったと語る。母親の言うことは子供にとっては絶対的な指針であり、例えば美術の進路を志すことを母親が良く思わなければ、それはするべきではないのだと、盲目的に考えていた。しかし、ある時それを振り切ってみたところ、自分にも様々な可能性があると気づいたのだという。
「禁足地に踏み入ってみたら、そこには何もなかった。絶対主を疑え」ーーー内海拓
ペイントは直接的にその主張を受けているわけではないが、自身の出自と土着性を再考するような作品で、地元の土を用いて「地球の表面」を描いているという。絵と額との関係とその延長として、絵と壁との関係という絵画構造への考察もあり、壁のような絵を制作したという。
○野本崇裕の認識論
彼は絵画の成立要員として「余白」の重要性を考えており、余白があって成立する絵画のことを考えると、余白という手を加えていない部分が、絵一枚を見た時に必然性を帯びてある意味で要素に満たされていると言える。そこは画家が手を加えてはいけない「禁足地」であり、そしてそこには絵画のある種の本質、「理想」があるのだと彼は語る。
「モノ自体」を人間が認識することができないというカントの理論と同じように余白に潜む「理想」に決して到達できないという彼の理論は、野本崇裕の余白による絵画認識論なのだ。
○展示発表のプラットフォームとキュレーション
今回の展示では、それぞれの作品形式が大きく異なり、これからの作品発表のプラットフォームはどういった形を取るべきか、ということを考えた。特にディスプレイ上で作品が成立するようになってくると、かならずしも実際の場所は必要ではないのかもしれない。また、現実的な課題として、今回アーティスト兼展示ディレクターとして場所の使い方や広報まで管理していくのはなかなかしんどいものだった。実際の展示スペースを設けるからこそ得ることができる体験やフィードバックもある一方、よりフレキシブルに発信していけるプラットフォームの方が活動のしやすい環境になるかもしれない。
日本の美術館事情を見ると、東京都美術館や国立新美術館の公募展のような、ただ白い壁に陳列するという行為が、現在ではすでに形骸化したシステムであり、現代アートの場としてさほど機能していないことは既に明らかだと思う。絵画から額がなくなり、作品が開かれたものになっていくに従い、展示空間を含めて作品と考えるようになった。それはサイトスペシフィック性や展示レイアウトの正当性を求めるようになり、展示をキュレーションしていくというアイデアに繋がっていく。アーティストもキュレーションに自覚的になる必要がある時代なのだと思う。「作品制作」ということににデザインや建築や演出の要素まで求められるようになってきた。大変だなあ。
本展ではキュレーションの段階まで到達することができず、一貫したアイデアで展示を構築することができなかったという反省点がある。次回につなげていきたい。
(文責:林)
▼Kinsokuchi
I held an exhibition at Hiro in Tokyo in January 2019. The site is Court-yard-Hiroo, a complex facility in a quiet residential area. The exhibition name is “Kinsokuchi” which is a Japanese term and means the tabooed area, and 3 artists displays their works made from the image of the word.
Artist : Uchiumi Taku, Yuto Hayashi, Takahiro Nomoto
Planning : Yuto Hayashi
Sponsorship : Court Yard Hiroo, Corp.Atom
Art works : 3 two-dimensional works, 1 three-dimensional work, 1 video work, 1 interactive art, some drawings
“Semiconductor-made terrible children”
Yuto Hayashi
PC, projector
▼What is LOVE established in virtual world?
At first, I introduce my work. When I considered about what the Kinsokuchi is for me, I thought of singularity. More than 100 years ago, Industrial Revolution let people to get hope in technology. It still continues now, but people have kind of anxiety as well on the other hand. 2 times of world wars, nuclear weapon, Chernobyl, these things were terrible enough to get anxiety for the future of science and technology. Therefore, interpreted virtual space as Kinsokuchi and make this work.
Through this work, I ask audience their physical relationship with me. It uses the visual image of audience with pc web camera without their consciousness, and children will be generated almost automatically. When they are playing, family pictures are taken, and other viewer could look at the records of others’. I designed real and certain communication to criticize thin communication like SNS.
I am guessing this work and exhibition was a good attempt for me to study the form of art works and how I can communicate with audience. This work can be established as a work of software like the form of game art, and also the images generated in operations can be art work. I can exhibit this work in some gallery, and it might be better to exhibit it on the Internet. I noticed that I do not have to exhibit in exist space. I have to consider the best platform for my works.
As mentioned above, this work is based on the sociological research, but I sometimes got the comments which mention my very personal things as well.
“I feel your lack and craving for family love.”
Certainly, the generated children are forced to move very lightly. The appearance looks almost pathetic. Furthermore, I agree to pointing out that I had a complex in family love. Looking back on my family, it should have been happy. My both parents are working with parenting 2 children. They have an own house and a car, and children are educated well. It should be an ideal model-like family in contemporary society, but something can not be fulfilled. This situation is probably common around the world and not unique to Japan.The tendency of the times and my personal experience and background cross. I realized this is a very important point for my art.
As you know, love is one of the most important things. It might be a trustworthy standard in alter modern world. Although I do not have any certain idea yet, I expect that there are new aspects of love at the future of technology : for example, love to ALife and love on virtual world.
(Omitted)
▼Summery
Work form of each artists were very different, and I considered what kind of form should be taken for the contemporary art now. Especially for the work which can be appreciated on the screen, actual place might not be necessary.
Japanese competition in art museum can no longer play roll for art. Looking back on art history, after frame of paint disappeared, art became the open work, then not only object but also the space was assumed as art work as well. it led curation idea. Artists should be conscious of curation as well now.
However in this exhibition, I can not reach the stage of curation. I am sure this experience leads my next better try.
0コメント